Biserica îi prăznuiește pe cei 40 de mucenici din Sevastia la data de 9 martie a fiecărui an. Aceștia erau soldați creștini, aflați în slujba împaratului Licinius. Conform izvoarelor istorice, în anul 320, Agricolae, guveratorul Armeniei, aflând despre credința lor, le ordonă să își renege credința și să se închine idolilor. Cei 40 de mucenici refuză să facă acest lucru, astfel Agricolae decide sa îi întemnițeze timp de 8 zile în care să fie torturați prin lovirea cu pietre sau chiar să fie ademeniți cu nenumărate daruri.
Vazând faptul că aceștia nu sunt dispuși să renunțe la crestinism, Agricolae decide să îi condamne la moarte prin înghețare în lacul Sevastiei. Dintre toti cei 40, unul a decis să renunțe la creștinism, însă în momentul în care a ieșit din lac a murit pe loc. Totuși, locul acestuia a fost luat de către un soldat. Deși guvernatorul Agricolae spera ca aceștia fie vor renunța la orânduielile lor creștine, fie vor muri apărându-le, în decursul nopții în care mucenicii se aflau în lac, s-au petrecut minuni remarcabile: la început, apa lacului s-a încălzit, astfel topindu-se gheața iar apoi 40 de cununi stralucitoare s-au pogorât din Ceruri deasupra mucenicilor.
La auzul acestor vești, guvernatorul decide să îi scoată din lac și să le fie zdrobite fluierele picioarelor, iar apoi să fie lăsații să își dea duhul. După moartea acestora, trupurile lor au fost arse iar cenușa a fost aruncată în lac. Moaștele acestora se pot găsi în diverse biserici aparținând spațiului ortodox.
Cei 40 de mucenici sunt:
Acacius, Aetius, Aglaius, Alexandru, Angius, Atanasie, Candid,Chiril, Chirio, Chudion, Claudiu, Dometian, Domnos, Ecditius, Eunoicus, Euthychius,Flaviu,Gaius, Gorgonius, Helianus, Heraclius, Hesychius, Ioan, Ilie, Leonte, Lysimachus, Meliton, Nicolae, Philoctimon, Priscus, Sacerdon, Severian, Sisinius, Smaragdus, Teofil, Theodulus, Valeriu, Valens, Vivianus, Xantheas.
În popor, această zi reprezintă sfârșitul zilelor babelor, astfel începând zilele moșilor. Românii obișnuiesc ca în aceasta zi să facă o serie de ritualuri pentru alungarea precum: lovirea pământului cu maiuri sau bâte, jocul copiilor peste foc, sau prin rostirea de descântece pentru venirea căldurii.
Text preluat din Calendarul Ortodox.
                     Iulian Iustin Melinte, Rădăuți
Egger angajeaza
Egger

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here